Job Detail

Specialist, QC Systems & External Lab

Inseriert am: 01.04.2019

Job Summary  (Primary function)


During the construction and QC laboratory startup phase, the quality control systems and external laboratory Specialist will be responsible for implementing all the quality regulations and especially the one linked to data integrity and analytical software validation. The role will also be responsible to identify the external labs that we need to work with, and be part of the contract and quality and technical agreement creation. The compliance and external laboratory Specialist will ensure that QC documentation is created on time and with the right level of quality.


During manufacturing operation, the compliance and external laboratory Specialist will be responsible for coordinating the external analysis and follow the compliance activity like deviation, investigation, change controls, data integrity, analytical software validation, periodic review, training and audits preparation.


Essential Functions of the Job  (Key responsibilities)


During the construction phase, you will mainly:
•  Author and review comprehensive work instruction and all the documentation linked to QC compliance
•  Contact, discuss and define contract and quality technical agreement with external laboratory
•  Manage the validation of our analytical software and ensure data integrity aspect
•  Own (develop, document, apply, close) deviations including any corrective actions arising during verifications
•  Prepare and deliver training to new members of the team


During operational phase, you will mainly:
•  Support the QC team as an expert of the compliance aspect for QC
•  Manage and follow-up  deviations, investigations, CAPAs, Change controls, periodic reviews …
•  Be the administrator of most of the QC software, like LIMS, Empower, …
•  Ensure that all the calculations used in QC are valid
•  Author, review, approve and maintain life cycle of all required Standard Operating Procedures, Work Instructions, and all other quality documents related to areas of responsibility, as well as support other areas as required
•  Act as a mentor to more junior team members and lead by example to ensure timely activity, and proactively propose problem resolution    
•  Raise, investigate and close events, deviations and non-conformances
•  Manage and own (document, apply, close) Change Controls
•  Ensure that the QC team is well trained in a timely manner 
•  Contribute positively to a strong culture of business integrity and ethics
•  Act within compliance and legal requirements as well as within company guidelines


Qualifications (Minimal acceptable level of education, work experience, and competency)
•  Bachelor or Master degree or 10 years’ experience in the biotech, pharmaceutical or chemical environment
•  Hands-on experience of equipment software qualification
•  Very good knowledge in LIMS system
•  Demonstrated, solid hands on experience of Quality control – typically 5-10 years
•  Ability to work in a fast paced – high regulated environment
•  French and English (Fluent)
•  Team work oriented mindset
•  Shift work is expected


Disclaimer:  The above statements are intended to describe the general nature and level of work performed by employees assigned to this job. They are not intended to be an exhaustive list of all duties, responsibilities, and qualifications.  Management reserves the right to change or modify such duties as required.


 


Résumé


 


Pendant la phase du projet de construction et de mise en place du laboratoire de contrôle de qualité, le spécialiste des analyses externes et des systèmes sera responsable de mettre en place toutes les régulations qualité, spécialement ceux liés à l’intégrité des données informatique et la validation des logiciels analytiques. Ce rôle comprend aussi l’identification des besoins d’analyse externes, la participation à la sélection de ces laboratoires ainsi qu’à la discussion du contrat et du Quality technical agreement. Le spécialiste des analyses externes et de la compliance sera responsable d’assurer que la documentation QC sera créée dans les temps et avec le niveau de qualité approprié.


 


Quand le site sera opérationnel, le spécialiste des analyses externes et de la compliance sera responsable de coordonner et planifier les analyses externes et suivre les activités de compliances comme les déviations, les investigations, les changements, l’intégrité des données, la validation des logiciels analytiques, les revues périodiques, les formations et la préparation aux audits.


 


Rôle et Responsabilités


 


Pendant la phase de construction, vous allez principalement:


 



  • Créer ou revoir tout les documents liés à la compliance au QC


  • Contacter, discuter et définir les contrats et les quality technical agreement avec les laboratoires externes


  • Gérer la validation de nos logiciels informatique afin d’assurer l’intégrité des données


  • Être responsable de la création et du suivi des déviations, des actions correctives et préventives et des changements


  • Préparer et délivrer les formations aux nouveaux arrivants



 


Pendant la phase opérationnelle, vous allez principalement:


 



  • Apporter une expertise compliance à l’équipe QC


  • Gérer et suivre les déviations, investigations, CAPA, changement, revue périodique …


  • Etre l’administrateur principal des logiciels analytiques du QC comme LIMS, Empower,…


  • Assurer que tout les calculs utilisés dans les analyses sont validés


  • Créer, revoir et maintenir à jour les documents liés à votre domaine d’expertise mais aussi dans d’autre domaine en cas de demande


  • Agir en tant que mentor et montrer l’exemple aux personnes moins expérimentées pour assurer que les analyses soient faites dans les temps


  • Anticiper les potentiels problèmes pour les résoudre avant qu’ils n’arrivent


  • Gérer, créer, investiguer, définir les actions correctives et préventives pour les déviations complexes


  • Gérer, créer, définir les actions pour proposition de changement


  • Contribuer positivement à une culture basée sur l’éthique et l’intégrité professionnelle


  • Respecter les exigences légales ainsi que les directives de la compagnie



 


Qualifications


 



  • Bachelor ou Master ou au minimum 10 ans d’expériences dans le domaine de la biotechnologie, pharmaceutique ou chimie dans des environnements contrôlés


  • Avoir une expérience dans la qualification de logiciel lié aux équipements de laboratoires


  • Très bonne connaissance dans l’utilisation d’un LIMS


  • Avoir entre 5 et 10 ans d’expérience en contrôle de qualité


  • Etre capable de travailler dans un environnement très réguler et qui change très vite


  • Français et Anglais (couramment)


  • Esprit d’équipe très développé


  • Le travail en shift peut être demandé



 

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